Od tysięcy lat komunikujemy się za pomocą opowieści. Storytelling jest modnym pojęciem, jednak obejmuje dużo więcej niż historie nastawione na rozrywkę. Storytelling to sztuka opowiadania historii w celu komunikacji i nawiązania relacji. Efektem jest wywołanie pożądanego rezultatu, a przy okazji … zabawa.
Storytelling to narzędzie służące do budowania marki. Świetnie nadaje się dla:
- przedsiębiorców,
- marketingowców,
- handlowców,
- sprzedawców,
- trenerów,
- mówców,
- analityków biznesowych,
- wszystkich, którzy sprzedają jakiś produkt.
Tak naprawdę nie jest ważna branża, w jakiej działasz. Umiejętność budowania dobrej historii przyda Ci się wszędzie, zarówno na gruncie zawodowym, jak i prywatnym.
Storytelling – czym jest?
Dziś tradycyjne formy reklamy stopniowo zanikają, ale bez reklamy nie ma biznesu. W świecie rozwijających się technologii, każda firma ma obowiązek regularnego informowania o usługach, produktach, a nawet o tym, jak powstała, kim są ludzie w danej firmie. W gąszczu wielu komunikatów i wciąż pojawiających się powiadomień w social mediach, trzeba się jakoś wyróżnić i dać zapamiętać. Eksperci rozróżniają jednak opowiadanie o swojej firmie i storytelling. Naturalną konsekwencją storytellingu jest public relations, a także dobra sprzedaż.
Na czym polega storytelling?
Ułożenie dobrej historii jest sztuką: trzeba wybrać to, co jest spójne ze strategią marketingową marki oraz interesujące z punktu widzenia odbiorcy. Dobra historia powinna być:
- prosta i realistyczna,
- łatwa do zapamiętania,
- zaskakująca, czyli wzbudzająca emocje.
Punktem wyjścia jest odpowiedź w jednym zdaniu na pytanie, czym zajmuje się Twoja firma. Najlepiej zrobić to prostym językiem, zrozumiałym dla Klienta, niewtajemniczonego w arkana Twojej branży. To jednak dopiero przekaz komunikacyjny na podstawowym poziomie. Dzięki niemu Klienci dowiadują się, co sprzedajesz oraz mogą dzielić się opiniami o Twojej firmie i jej usługach.
Źródło: Unsplash
Opowiadanie sprzedających historii to coś więcej. Nie wystarczy wiedzieć, że istnieje bohater, narracja, perypetie. Storytelling opowiada o produkcie lub usłudze “przypadkiem”, nienachalnie. W ten sposób tworzy się interesująca historia, którą od razu zapamiętujesz i przekazujesz innym. Dobra historia zawsze budzi emocje. Warto uczyć się od najlepszych i wykorzystać prostą strukturę opowiadania:
- Ekspozycja – zarysowanie akcji.
- Komplikacja – zawiązanie akcji.
- Kulminacja – punkt zwrotny.
- Kryzys – ponowny wzrost napięcia.
- Rozwiązanie – moment rozstrzygnięcia.
Historie potrzebują danych
Storytelling biznesowy działa w oparciu o dane i przemyślaną strategię działań.
Trzeba jednak pamiętać również o twardych danych, dobrze zbudowanych działach: handlowym, marketingowym, IT – bez fundamentów każda historia upadnie. Dane są potrzebne również do monitorowania efektów działań. Budowanie wizerunku marki to proces długotrwały, ale bardzo opłacalny i dający realne korzyści – mówi Damian Dąbrowski, Dyrektor Projektu S-NET Cloud w S-NET, krakowskim dostawcy Internetu i rozwiązań teleinformatycznych.
Dobry storytelling wywołuje silną reakcję neurologiczną. Mimo że te techniki istnieją wiele lat, ich wykorzystanie w biznesie zmienia jego oblicze i czyni go bardziej “ludzkim”. Ludzie kochają historie i wciąż poszukują wrażeń, dlatego storytelling jako narzędzie biznesowe na pewno nie zniknie z rynku.
Źródła:
- https://www.hbrp.pl/b/nieodparta-moc-storytellingu-jako-strategicznego-narzedzia-biznesowego/1BDQj23gI
- https://sprawnymarketing.pl/zasady-storytelling/
- https://businessinsider.com.pl/media/marketing/storytelling-rady-pawla-tkaczyka-dla-biznesu/147gtvz
Komentarze