Według Rafała Brzoski – polskiego ekonomisty, Polska jest piątym najważniejszym rynkiem handlu elektronicznego w Unii Europejskiej. Kupujemy coraz więcej, a od e-sklepów oczekujemy dostępności (również w godzinach nocnych), wygody, szybkości i korzystnych cen. Aby to wszystko było możliwe, potrzeba dobrego “silnika” sklepu, czyli hostingu. Na co zwracać uwagę przy wyborze hostingu dla e-sklepu?
Wybór hostingu jest kluczowy dla przedsiębiorcy z uwagi na fakt, że strona powinna działać praktycznie cały czas. Wszelkie przerwy w działaniu generują koszty i utraty Klientów. Oto kilka wskazówek, którymi warto kierować się przy wyborze dostawcy hostingu.
1. Parametry podstawowe hostingu.
Aby sklep działał sprawnie, potrzebne są odpowiednie zasoby, które wpływają na efektywność dostępu do hostowanych danych. To dokładnie te same parametry, które bierze się pod uwagę przy wyborze komputera osobistego. Warto traktować te wartości szacunkowo:
- procesor potrzebny do wykonywania operacji (obciążenie procesora na dobę: około 10%)
- pamięć RAM – pamięć robocza dla wykonywanych działań (min. 256 MB)
- przestrzeń dyskowa – znajdują się tam pliki sklepu i baza danych (dla początkującego sklepu wystarczy 10-20 GB)
- łącze internetowe
- oprogramowanie – zainstalowany serwer PHP
2. Szybkość ładowania strony.
Wiele badań potwierdza, że jeśli strona ładuje się dłużej niż 3 sekundy, Klient wychodzi z niej. Wolne ładowanie może również spowodować zawieszenie płatności za dany towar i szereg problemów technicznych. Wtedy zmniejsza się również szansa, że Klient powróci na stronę sklepu. Stabilność działania sklepu buduje zaufanie u Klienta.
3. Dobry support.
Wsparcie techniczne to jeden z kluczowych elementów decydujących o wyborze dostawcy hostingu.
Pomagamy Klientom przejść przez każdy etap działalności e-commerce: zarówno w momencie założenia swojego pierwszego e-sklepu, jak i przy rozbudowie już istniejącego. Mamy również możliwość pomocy przy bardziej zaawansowanych problemach programistycznych, współpracujemy z dostawcami oprogramowania i agencjami software house – mówi Jakub Neumann, CTO w S-NET
4. Czas bezawaryjnej dostępności serwera.
Sklep internetowy powinien działać 24 godziny na dobę, a minimalna wartość bezawaryjnego działania serwera wynosi 99.5% (czyli mniej niż 90 minut niedostępności serwera w ciągu miesiąca).
Interesy Klienta zabezpieczane są poprzez gwarancję SLA (Service Level Agreement), w której określany jest opis usługi, czas działania, dostępność i kary finansowe dla dostawcy na wypadek niewywiązania się z obowiązku – objaśnia Jakub Neumann.
5. Elastyczność i skalowalność.
Hosting musi odpowiadać na bieżące potrzeby biznesowe Klienta, na przykład zwiększenie asortymentu produktów. Elastyczność i skalowalność umożliwi sprawne działanie bez zwolnienia transferu danych czy ich przenoszenia.
6. Wygodny panel zarządzania.
Do niedawna większość firm hostingowych dysponowała panelem DirectAdmin, obecnie część z nich posiada własny panel. Ważne, aby był przejrzysty, umożliwiał sprawne poruszanie się i integrację usług.
Hosting dla sklepu internetowego powinien być szybki, elastyczny, skalowalny. Bardzo ważny jest komfort Klienta, wsparcie techniczne i możliwość odpowiedzi na wszystkie nurtujące pytania. Najlepiej wybrać dostawcę, który oferuje kompleksowość usług.
*Dane pochodzą ze strony: https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/rynek-e-commerce-w-polsce-raport-gemiusa-za-2017-rok/mpw8rs5
Komentarze