Jeśli Twoja firma sprzedaje dobre produkty, sukces jest w zasięgu ręki bez ponoszenia zbędnych kosztów. Brzmi dziwnie? Growth hacking to połączenie marketingu, nowych technologii i analityki. Metodę z powodzeniem stosują największe startupy, budując szerokie zasięgi, dzięki którym docierają do Idealnych Klientów i generują większe zyski.
Co to jest growth hacking?
Growth hacking jest połączeniem taktyki marketingowej ze strategią rozwoju produktu. Celem metody jest oczywiście zwiększanie KPI firmy, a growth hacker to osoba odpowiedzialna za “hackowanie wzrostów”.
Jak to działa?
Terminu „growth hacker” po raz pierwszy użył Sean Ellis w 2010 roku. Na swoim blogu napisał, że to osoba, której głównym celem jest osiągnięcie wzrostu dla firmy. Taki pracownik podejmuje wszystkie działania, które pozwolą skalować ten wzrost. Growth hacker zazwyczaj ma szeroką wiedzę na temat nowych technologii, marketingu i analityki internetowej. Przygotowuje krótkoterminową strategię działania w oparciu o konkretne biznesowe cele i od razu sprawdza, czy działania przynoszą zamierzony skutek. Jeśli nie, zmienia strategię. Dlatego tak ważne jest, żeby taka osoba była otwarta i nastawiona na cel oraz wyciąganie wniosków.
Źródło: Unsplash
Programista i marketingowiec w jednym
Myślenie w kategoriach “grow” jest charakterystyczne dla startupów, które mają nieco inną ścieżkę biznesową, niż pozostałe firmy. Wiele startupów funkcjonuje w oparciu o niski budżet, ale duże kompetencje pracowników i ich poziom ekspercki. Zanim coś sprzedadzą, sprawdzają, czy znajdą się Klienci, którzy to kupią. Growth hackerem może zostać programista, który ma dobre pojęcie o promocji w Internecie oraz analizowaniu danych, a także specjalista ds. marketingu, który potrafi zbudować zaangażowaną społeczność i wypromować produkt, a przy okazji zna się na technologiach (na przykład potrafi odczytywać statystyki wpisów, stworzyć prostą stronę lądowania). Growth hacker umie wskazać miejsca, w których znajdują się Klienci, pyta ich o zdanie i na bieżąco zmienia ofertę i dopasowuje produkt do oczekiwań tak, by zaspokajał potrzeby i sprzedawał się jak najlepiej.
Growth hacker w dużej i małej firmie
Taki pracownik odnajdzie się w każdej firmie ze względu na szerokie kompetencje, wysoką motywację i zdolność adaptacji.
Growth hacker dopasowuje produkt do rynku. Wie, co zrobić, żeby dane rozwiązanie zadziałało. Na przykład, jeśli prowadzisz sklep internetowy, a masz zbyt mało klientów i nie planujesz wielkich wydatków na reklamę, taki specjalista może bardzo pomóc. Jeśli dodatkowo growth hacker potrafi kodować, możesz rozwiązać wiele swoich problemów za jednym zamachem – mówi Arkadiusz Dymek, Członek Zarządu w S-NET, krakowskim dostawcy usług cloud computing i usług telekomunikacyjnych.
Kierunek przyszłości
Growth hacking marketing dopiero się rozwija, ale perspektywy tego zawodu są bardzo obiecujące. Fundamentem jest zainteresowanie marketingiem, nowymi technologiami i “otwarta głowa”. Umiejętności bazowe to projektowanie dobrych treści, które sprzedają, analizowanie statystyk, wiedza na temat tworzenia zaangażowanej społeczności wokół produktu oraz umiejętności techniczne. Nie trzeba być programistą, wystarczy orientacja w CRM, WordPress, Google Analytics oraz umiejętności, które pozwolą pracownikowi edytować kod w html czy też wykonywać testy A/B.
Komentarze