Strzałka
Jak dobrze znasz swoich klientów

Jak dobrze znasz swoich Klientów? O podobieństwach i różnicach w komunikacji pokoleń X, Y i Z

Te trzy pokolenia stanowią najliczniejszą, jak do tej pory, grupę konsumentów urodzonych między 1965 a końcem lat 90. Na pewno będziesz miał do czynienia z każdym pokoleniem, warto zatem wiedzieć, co jest dla nich ważne i jak docierać do zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami.

Pokolenie X to ludzie urodzeni między 1965 a 1980, pokolenie Y w latach: 1980 – 1989 oraz pokolenie Z urodzone na początku lat 90. To ostatnie jest oczywiście najbardziej obeznane z nowymi technologiami i często nie pamięta życia niecyfrowego. Pokolenie X postrzega technologie jako ułatwienie i chętnie z nich korzysta w pracy. Potrafi jednak oddzielić życie prywatne od zawodowego, a po godzinach na ogół woli odpocząć od social mediów. Pokolenie Y traktuje wirtualną rzeczywistość jako trend, który zrewolucjonizuje ich pracę w niedalekiej przyszłości.

Różnice w komunikacji pokoleń X, Y i Z

Największe różnice występują pomiędzy pokoleniem X a Y i Z, a różnice wyznacza nie tylko pojawienie się przełomu technologicznego, ale też wyraźne zmiany społeczno-kulturowe. Pokolenie X koncentruje swoje życie wokół pracy, ale w momencie założenia rodziny, ich priorytety zmieniają się. Ludzie urodzeni w latach 1965 – 1980 cenią sobie długotrwałe zatrudnienie, wartości rodzinne. Wolą spotkania bezpośrednie niż burze mózgów.

Jak dobrze znasz swoich klientów

Pokolenie Y, czyli Millenialsów nie jest jednorodne: starsi (25-34) mają podobne podejście do Internetu co pokolenie X, czyli jest dla nich głównie użyteczny. Im młodszy Millenials (15-24), tym smartfon traktuje jako narzędzie budowania relacji, inspiracji, relaksu, porad. Wykazano też, że młodsi Millenialsi są bardziej lojalni wobec konkretnych marek i wykazują większą tendencję do wspierania szczytnych celów niż ci starsi. Są również świadomymi konsumentami (prosumenci). Pokolenie Y ma bardziej elastyczny stosunek do pracy niż X, tzn. ceni luźne godziny pracy, samodzielność w podejmowaniu decyzji i pieniądze.

Młodsi Millenialsi mają dość podobne cele, nawyki i przekonania do pokolenia Z, czyli najmłodszych konsumentów. Pokolenie Z żyje w świecie wirtualnym (83% śpi ze swoim smartfonem). Do tej grupy najbardziej przemawiają burza mózgów w pracy oraz newslettery. Dla pokolenia Z praca zdalna oraz nastawienie na ciągły rozwój są czymś naturalnym. Wśród tej grupy jest coraz więcej twórców internetowych oraz wielu przedsiębiorców. “Z” dorastali w dobrobycie i są bardziej otwarci, i gotowi do zmian niż poprzednie pokolenia.

Podobieństwa pokoleń X, Y i Z

Cechą wspólną dla wszystkich pokoleń jest zamiłowanie do nowych technologii. Każda z grup ceni nieco inne narzędzia komunikacji.

Pokolenie Y to 11 mln Polaków, to właśnie oni są “ojcami” startupów, a więc są bardzo kreatywni, elastyczni i świadomi swoich wyborów. Pokolenie Z dopiero wkracza na rynek, ale już go kształtuje. Z myślą o takich typach Klientów stworzyliśmy innowacyjny konfigurator usług IT, który oferuje szybkość, wygodę i kompleksowość usług – mówi Niko Bałazy, Prezes Zarządu w S-NET, krakowskim dostawcy Internetu i rozwiązań telekomunikacyjnych.

Jak dobrze znasz swoich klientów

Każde pokolenie ma przed sobą wyzwania i bariery do pokonania. Całościowo analizując warunki, w jakich dorastało dane pokolenie, ich stosunek do pracy, relacji oraz podejście do nowych technologii, jesteśmy w stanie zaplanować strategię działań i dobrać odpowiednie kanały promocji. Oczywiście każdy Klient jest inny, ale opierając się na danych, zyskujemy większe prawdopodobieństwo skuteczności działań.

 


Źródła:

  • https://www.hbrp.pl/b/badanie-przeprowadzone-w-19-krajach-pokazuje-podobienstwa-i-roznice-pomiedzy-pokoleniami-x-y-i-z/PMDOEgSyj


Komentarze