Bezawaryjny i sprawnie działający serwer to element, bez którego praca w biurze nie jest możliwa. To główne zadanie administratora IT. Wielu menadżerów i innych pracowników firmy ma jednak mgliste pojęcie o obowiązkach admina, często też nie wiedzą, jak się z nim komunikować. Oto krótki mini-przewodnik o dobrej współpracy z adminem IT.
Administrator IT zajmuje się wieloma zadaniami, jednak najważniejszym z nich jest zarządzanie serwerami i kontrola właściwego działania systemów. Jeśli poszukujesz dobrego admina, trzeba zwrócić uwagę na jego kompetencje i cechy charakteru, na przykład wyższe wykształcenie techniczne lub inżynierskie, znajomość zasad projektowania sieci, zagadnień LAN/WAN, bezpieczeństwa sieci (routery, firewalle, IDS/IPS), umiejętność tworzenia skryptów w Bashu, Perlu lub Pythonie, a także analityczne podejście do rozwiązywania problemów, umiejętność czytania skryptów w języku angielskim czy zdolność do pracy pod presją czasu. Dobry admin to jednocześnie dobry informatyk.
Administrator sieci i systemów informatycznych
W zależności od zapotrzebowania firmy, można zatrudnić dwóch administratorów lub jedną osobę, która będzie zajmowała się zarządzaniem sieci i jej bezpieczeństwem (administrator sieci), jak i zarządzaniem systemami komputerowymi, aktualizacją oprogramowania, usuwaniem awarii sieciowych. W tym drugim przypadku konieczna jest umiejętność programowania, ponieważ często admin IT pisze swój własny program i dba o jego sprawne działanie.
Kontakt z Klientem
Praca administratora IT opiera się na częstym kontakcie z Klientem. Użytkownicy i współpracownicy admina zgłaszają problem, najczęściej nie mając specjalistycznej wiedzy na temat serwerów, oprogramowania. To może być powód problemów w komunikacji.
Dobry administrator IT, oprócz oczekiwanych kompetencji, powinien wykazać się również umiejętnością opisania problemu i wyjaśnienia rozwiązania w zrozumiały sposób. Kluczowe jest zachowanie etyki związanej z poufnością danych – mówi Dawid Orzeł, Kierownik Centrum Zarządzania Siecią.
Wsparcie techniczne 24/7
Administrator IT doradza w zakresie wyboru sprzętu, a także dba o nieprzerwane działanie serwerów, tzn. o konfigurację, instalację oprogramowania, wykonywanie kopii bezpieczeństwa. Klient jest stale informowany o tym, co dzieje się z serwerem.
Monitorujemy serwery na bieżąco, administratorzy pracują na zmiany. Usługa administracji serwerem oznacza, że fizycznie w serwerowni czuwa pracownik i dba o optymalne wykorzystanie zasobów. To, co wyróżnia naszą usługę, to fakt gwarantowanego czasu reakcji – dodaje Dawid Orzeł.
O usłudze administracji sieciami i administracji serwerem.
Komentarze