Czy słysząc frazę: marketing szeptany, myślisz głównie o pisaniu postów na forach? Na tym jednak nie koniec. Istnieją inne formy WOMM, które pozwalają docierać i angażować odbiorców w jeszcze bardziej naturalny sposób i za pomocą różnorodnych narzędzi.
Marketing szeptany powinien być marketingiem dialogu, nastawionym nie tylko na promowanie marki, ale również na słuchanie Klientów. To dobry zestaw narzędzi, który pomaga budować przewagę marki na rynku i nawiązywać dobre relacje z odbiorcami.
Narzędzia marketingu szeptanego
1. Kampania z udziałem Liderów Opinii. Nawiązanie współpracy z influencerami powoduje utożsamienie się konsumentów z marką. Konsumenci w przeważającej mierze polegają na rekomendacjach osób, którym ufają i których znają. Według dr Pauli Mardseny z London School of Economics 10% Liderów Opinii kształtuje zdanie i wybory pozostałych 90% konsumentów. W tego rodzaju kampanii ważne jest kryterium doboru Lidera Opinii (musi to być osoba opiniotwórcza w danej branży) oraz rodzaj współpracy:
- Wysłanie influencerowi produktu do testów i prośba o rekomendację
- Wykorzystanie blogerów i ich zasięgu
- Stworzenie Liderom Opinii możliwości ekskluzywnej aktywności
Warto wcześniej ustalić sobie strategię, jakich Liderów Opinii bierzemy pod uwagę, tzn. czy do kampanii zaangażujemy influencerów z większym zasięgiem, czy jednak postawimy na większą liczbę Liderów Opinii z mniejszym zasięgiem. Obecnie wiele marek rozważa tę drugą opcję ze względu na bardziej bezpośredni kontakt z odbiorcami i większe zaangażowanie influencera. – Mniejszy twórca contentu ma również większą kontrolę nad swoją społecznością. Warto jednak samodzielnie podjąć taką decyzję – mówi Niko Bałazy, CEO w S-NET, krakowskim dostawcy rozwiązań telekomunikacyjnych z Krakowa.
2. Eksperci marki. Ten rodzaj współpracy obejmuje zaangażowanie konsumentów, którzy mają większą wiedzę o marce/produkcie niż przeciętny przedstawiciel grupy docelowej. Jeśli na przykład jesteś dostawcą hostingu, możesz zaangażować do współpracy dobrego blogera, który zna Twoje produkty. Jeśli sprzedajesz akcesoria do drinków, zaproś eksperta, który przyrządzi oryginalne drinki i opowie o akcesoriach. Rodzaje współpracy z ekspertami marki:
- Tworzenie serwisów eksperckich i generowanie do nich ruchu
- Edukacja online (np. e-learning)
- Programy konsumenckie i lojalnościowe.
Ekspertem marki może być nie tylko Lider Opinii, ale także zwykły konsument.
3. CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu) to wszelkie działania, które wspierają ważne dla danej grupy cele społeczne oraz dążą do zrównoważonego rozwoju, czyli taki sposób gospodarowania, który ma na uwadze dobro obecnych i przyszłych pokoleń. Podstawą działań CSR jest dbałość o środowisko naturalne w bardzo szerokim obszarze oraz zdrowie i dobrobyt społeczeństwa. Ważne są tutaj również korzystne rozwiązania prawne.
Przykładem CSR jest przeznaczanie części zysku ze sprzedaży na cele społeczne, wolontariat pracowniczy, udział pracowników w większych, zorganizowanych akcjach społecznych. CSR i marketing nie muszą stać w sprzeczności ze sobą, więcej: mogą doskonale się uzupełniać.
Źródło: Unsplash
Dzisiejszy konsument jest bardziej wyczulony na pewne bodźce, często jest przedstawicielem świadomego pokolenia Y i Z. Dlatego przedsiębiorstwa powinny przemyśleć swoje działania tak, aby potrafić zaskoczyć odbiorcę. W tym celu świetnie sprawdzi się marketing szeptany w formie zaangażowania Liderów Opinii, Ekspertów Marki oraz CSR.
Źródła:
- http://6ix.pl/pg/93/formy-marketingu-szeptanego-womm-
- https://geekwork.pl/marketing-szeptany-co-to-jest/
Komentarze