Strzałka
Marka osobista

Jak budować autentyczną markę osobistą?

Czym jest marka osobista i dlaczego jej potrzebujemy? Co marka osobista ma wspólnego z autentycznością i jak wyczuć granicę między graniem “pod publiczkę” a rzetelnym budowaniem personal brandingu?

Pojęcie “marka osobista” budzi wiele różnych skojarzeń, nierzadko wykluczających się, na przykład często utożsamia się silną markę osobistą przede wszystkim z jakąś charyzmatyczną postacią, celebrytą, prezesem firmy lub politykiem, których wypowiedzi i działania nie zawsze są spójne i przemyślane. Marka osobista to coś zupełnie innego.

Personal branding to autentyczność i bycie rzetelnym

Oczywiście można być charyzmatycznym i prawdziwym, aby budować wiarygodną markę osobistą. Nie jest to jednak wymóg. W marce osobistej chodzi o przekaz przemyślany, konsekwentny i zgodny z Twoimi wartościami. Marka osobista to wszystko, co robisz i mówisz, czyli:

  • Imię i nazwisko
  • Nazwa Twojej firmy
  • Strategia działań
  • Wszelkie treści na stronie www, Fanpage, w mediach społecznościowych
  • Identyfikacja wizualna
  • To, co mówisz podczas spotkań, konferencji, szkoleń etc.
  • Atmosfera w firmie
  • Opinie pracowników, kontrahentów o firmie
  • Uzewnętrznienie Twoich wartości, misji i wizji firmy
  • Ludzie, z którymi współpracujesz.

Jak z tego wynika, marka osobista to nie tylko content marketing (treści i strategie w social mediach) czy wygląd właściciela/managera/specjalisty firmy, ale dużo więcej czynników (wizerunek, postawy, wartości, kompetencje, strategia działań), które bezpośrednio lub pośrednio wpływają na markę osobistą.

Marka osobista

Źródło: Unsplash

Personal branding: jak budować?

W podręcznikach do marketingu można przeczytać, że marka osobista to coś, co “mówią o Tobie za zamkniętymi drzwiami”. Jak się do tego zabrać? Ten proces przypomina nieco tworzenie strategii komunikacyjnej organizacji. Dlaczego to takie ważne?

Błędy komunikacyjne sprawiają, że nadszarpujemy swój wizerunek, co może mieć przełożenie na inne procesy w firmie. Gdy zajmujemy się “gaszeniem pożarów”, nie mamy czasu właściwie zająć się innymi ważnymi procesami w firmie. Wtedy często trzeba się natrudzić, żeby nie zaszkodziły strategicznym decyzjom – mówi Tomasz Żyłka, Dyrektor Handlowy w S-NET, liderze na rynku krakowskiej telekomunikacji. – Kluczowa jest dla nas uczciwość, rzetelność i partnerskie podejście. Kryzysy wizerunkowe nie są rzadkością, a umiejętność i szybkość reakcji cenimy jak złoto.

Jak budować markę osobistą?

1. Zastanów się, czy Twoje aktualne działania są oparte o misję, kluczowe wartości? Jeśli tak, dlaczego to ważne dla Ciebie? Przygotuj sobie krótkie wystąpieniem, tzw. elevator pitch na ten temat.

2. Co obecnie ludzie mówią o Tobie? Jakie sygnały, opinie pojawiają się w sieci i w realu?

3. Co wyróżnia Cię od konkurencji? Podkreśl te cechy w swojej komunikacji i powtarzaj je.

4. Broń swojego zdania. Twoja marka osobista nie będzie podobać się każdemu, ale Twoim zadaniem jest stanie na straży wartości firmy. Oczywiście rób to w wyważony sposób.

5. Dziel się wiedza. Możesz to robić na blogu firmowym, szkoleniach, konferencjach lub biorąc udział w wolontariacie pracowniczym (CSR).

6. Dbaj o kontakty. Dobry biznes w dużej mierze opiera się na sieci kontaktów. Warto wypracowywać je podczas spotkań networkingowych, konferencji, spotkań z pracownikami. To kolejne okazje do poznawania ludzi z Twojego otoczenia biznesowego, wymiany wiedzy, doświadczeń i otwarcia na nowe relacje.

7. Dbaj o kanały komunikacji i konsekwencję w publikowaniu. Pamiętaj o regularności, różnorodnym contencie i dostosowaniu treści do medium (inny content znajdzie się na Facebooku, co innego na LinkedIn czy Instagramie). Dokumentuj spotkania branżowe.

8. Staraj się dobrze mówić (i traktować) Klientów, współpracowników i wszystkich z Twojego otoczenia biznesowego. Bierz udział w akcjach charytatywnych, udzielaj się w mediach. Pokazuj się jako ekspert, ale bądź w tym szczery.

Marka osobista to zestaw skojarzeń i emocji związanych z Twoją firmą. Jej budowanie to proces składający się z różnych etapów, tożsamych z etapami rozwoju firmy. Kluczowe jest słuchanie swoich Klientów i pracowników i szybkie reakcje, dzięki czemu nie zje Cię “własny ogon” i pozostaniesz spójny w działaniach oraz zapamiętany.

 


Źródła:

  • http://martagorazda.pl/strategia-marki-osobistej-czyli-jak-zabrac-sie-za-personal-branding/
  • http://blog.bloomboard.co/2016/08/02/personal-branding-26-krokow/


Komentarze