Zgodnie z raportem Emplocity: “Sztuczna inteligencja w rekrutacji” z 2017 roku, 48% osób widzi miejsce dla rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji w docieraniu do kandydatów i pozyskiwaniu ich aplikacji. Rynek pracownika skłania do wprowadzenia dużych zmian w rekrutacji kandydatów.
Proces rekrutacji to nielekki kawałek chleba, a wybór właściwego kandydata to wisienka na HR-owym torcie. Zanim jednak to się stanie, trzeba wiedzieć, gdzie szukać potencjalnych pracowników i czym się kierować, przejrzeć wiele cv, przeprowadzić mnóstwo rozmów kwalifikacyjnych i zaprosić do współpracy. Na tym jednak nie koniec. W trakcie procesu rekrutacji kandydaci często proszeni są o rozwiązanie różnych zadań.
Do obowiązków rekrutera należy porozumienie się z osobą, która zleca i sprawdza to zadanie. Może to być Klient z zewnętrznej firmy lub specjalista wewnątrz przedsiębiorstwa. Oprócz tego istotna jest informacja zwrotna. Jeśli kandydatów jest wielu, ten proces bywa żmudny i czasochłonny, podobnie jak pozyskiwanie aplikacji. I właśnie tutaj można wkroczyć ze sztuczną inteligencją. Korzyści mogą być obopólne: rekruter zyskuje czas i energię, żeby skupić się na innych działaniach, a kandydat czuje się dobrze obsłużony.
Źródło: Unsplash
Które z nowych technologii wykorzystują rekruterzy?
Na co dzień specjaliści ds. HR chętnie korzystają z nowych technologii w procesie poszukiwania kandydata (według wspomnianego raportu robi to 72% badanych). Bardzo często oprócz tradycyjnych ogłoszeń na portalach internetowych pracują, używając również innych narzędzi:
- Social media. Cieszą się dużą popularnością i skutecznością, ponieważ często właśnie tam znajdują się kandydaci. Pionierami są LinkedIn oraz GoldenLine – platformy służące komunikacji biznesowej, również międzynarodowej;
- Specjalistyczne fora branżowe lub grupy w social media – na przykład grupy związane z branżą IT na Facebooku;
- Mailing skierowany do wybranej grupy odbiorców;
- Bardziej zaawansowane narzędzia rekrutacyjne, na przykład boty lub aplikacje. Te spotyka się przeważnie w korporacjach i dużych firmach i to właśnie one mogą stanowić przełom w rekrutacji kandydatów;
- Szukanie kandydatów w różnych serwisach za pomocą wpisywanych tagów – np. w serwisie służącym do wymieniania się recenzjami i ocenami książek, można znaleźć kogoś, kto lubi konkretną branżę i zwrócić się do tej osoby;
- Osobiste rekomendacje.
Jaka jest przyszłość nowych technologii w HR?
Jeśli chodzi o naszą firmę, doceniamy pracowników, którzy już z nami są i, jeśli wszystko idzie zgodnie z planem, oferujemy im wyższe stanowiska oraz dalszy rozwój w obrębie przedsiębiorstwa. W ten sposób awansowaliśmy znaczną część zespołu – mówi Niko Bałazy, Prezes Zarządu w S-NET, krakowskiej firmie z dziedziny nowych technologii. – W wielu dużych firmach stosuje się systemy IT do rekrutacji i coraz częściej boty. To nie zagraża specjalistom ds. HR, a wskazuje kierunek i pozwala się skupić na rozmowie z kandydatem, która pozwoli podjąć ostateczną decyzję – dodaje.
Eksperci przewidują profesjonalizowanie się branży HR – wraz ze wzrostem rozwoju nowych technologii będziemy obserwować automatyzację i coraz silniejszą rolę AI w procesie rekrutacji.
Źródło:
- https://emplocity.pl/raport/
Komentarze