Strzałka
Dłonie

Jak nowe technologie napędzają sprzedaż w e-biznesie? Marketing automation i Big Data – Cz. 1

Wartość polskiego rynku e-commerce wynosi obecnie około 40 miliardów złotych i stale rośnie. Za sukcesem stoją konkretne technologie i trendy: automatyzacja marketingu, big data, content marketing czy też media społecznościowe. Każde z nich wzmacnia sprzedaż i buduje wizerunek marki. Jak działają te technologie?

Jakiś czas temu pod pojęciem “marketing” kryły się powierzchowne komunikaty reklamowe kierowane do wszystkich. Taka forma marketingu była oczywiście nieskuteczna, ponieważ podstawą jest poznanie własnych Klientów. Dzięki temu reklama jest precyzyjna i dociera do właściwych osób. W całym procesie pomaga automatyzacja marketingu i Big Data, a także content marketing i media społecznościowe, które wspierają sprzedaż, a nawet sprzedają doświadczenie Klienta.

1. Automatyzacja marketingu. Do tej dziedziny należą wszelkie działania, które bazują na oprogramowaniach automatyzujących sprzedaż. Systemy marketing automation są obecnie jednymi z najbardziej popularnych narzędzi IT, wspierających działalność firm. Bardzo często tego typu oprogramowania funkcjonują w oparciu o chmurę obliczeniową. Procesy marketing automation zbierają dane dotyczące Klientów na podstawie ich aktywności, a następnie tworzą spersonalizowane kampanie. Dzięki temu uzyskujemy czytelne raporty o zachowaniu Klienta w Internecie, możemy analizować wyniki kampanii oraz ustalać ROI. Narzędzia marketing automation to:

  • e-mail marketing (przygotowywanie i wysyłka spersonalizowanego mailingu i późniejsze śledzenie otwarć),
  • marketing online (m.in. testy A/B, wartościowe treści na stronie www, tworzenie landing page’y),
  • zarządzanie leadami (np. automatyzacja powiadomień i zadań, śledzenie zachowania online, lead nurturing),
  • zarządzanie kampanią online w różnych kanałach,
  • zarządzanie social mediami (przygotowywanie i koordynacja kampanii, monitoring social media),
  • raportowanie i analityka (m.in. analiza/raportowanie przychodów, zwrotu z inwestycji, analityka SEO).
Gazeta

Źródło: Unsplash

2. Big data to duże, zmienne dane oraz proces ich przetwarzania i analizowania. Aby przetwarzać tak ogromną ilość danych, potrzebne są nowe technologie i narzędzia, które porządkują je zgodnie z przeznaczeniem. Big Data można wykorzystywać nie tylko w marketingu, ale także w projektach społecznych, politycznych i w wielu innych.

Big Data to jedna z najprężniej rozwijających się dziedzin IT. Umożliwia nam dotarcie do bardzo precyzyjnych danych, ale wielu menagerów i właścicieli firm wciąż sięga po systemy ERP i CRM – mówi Arkadiusz Dymek, Członek Zarządu w S-NET, krakowskim dostawcy usług telekomunikacyjnych i Internetu.

Według danych GUS, niecałe 6% przedsiębiorstw korzysta z analizy Big Data. Najczęściej odczytywane dane dotyczą geolokalizacji (3,9 proc.) oraz informacji generowanych z mediów społecznościowych (2,1 proc.). Niechęć do analizy danych może jednak trochę więcej kosztować. Kampanie online, w których wykorzystano Big Data, odnotowują 85% konwersji przy obniżeniu kosztu reklam o około 30%.

 

W kolejnym wpisie przeanalizujemy content marketing i social media oraz ich wpływ na sprzedaż

 


  1. https://marketerplus.pl/teksty/artykuly/kroki-marketing-automation/
  2. http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/1024449,big-data-it-rynek-it-chmura.html


Komentarze