Każdy przedsiębiorca chciałby, aby strona internetowa jego firmy powstała jak najszybciej. Nic dziwnego – to rodzaj najlepszej wizytówki w sieci. Ważne, aby w całym pośpiechu nie zapomnieć o kilku ważnych elementach, które będą miały wpływ na bezpieczeństwo i skuteczność strony internetowej.
Zlecając budowę strony internetowej agencji reklamowej, warto pamiętać o kwestiach formalnych oraz wizualnych i marketingowych. Średni czas przygotowania strony internetowej trwa od około tygodnia do dwóch lub trzech miesięcy. Wiele zależy od tego, jakiej strony potrzebujemy (informacyjnej, sprzedażowej), jakie elementy powinny się na niej znaleźć (im bardziej skomplikowane, np. filmy, przykłady realizacji), tym budowa strony przedłuża się), czy wystarczy strona na gotowym szablonie, czy potrzebna raczej zaawansowana strona z filmami itp. Kluczowe jest zwrócenie uwagi na terminy, koszty, wspomniane kwestie związane z technologią wykonania strony oraz prawa autorskie do dzieła (umowa o przeniesienie majątkowych praw autorskich). To jednak nie wszystko.
O co zadbać, aby cieszyć się ciekawą i bezpieczną stroną internetową?
- Hosting i domena. To oczywista sprawa, że strona firmowa powinna mieć własną domenę i hosting, ale warto upewnić się, że w umowie z dostawcą w rejestrze WHOIS (powszechnie dostępna baza danych o abonentach domen internetowych) widnieje nazwisko właściciela strony, a nie webmastera. To pozwoli uniknąć w przyszłości różnorodnych problemów oraz zapewni pełną kontrolę nad witryną.
Oprócz tego kluczowy jest certyfikat SSL, którego zadaniem jest poświadczenie wiarygodności domeny oraz jej właściciela. To gwarant zabezpieczenia poufności komunikacji. Stronę zabezpieczoną SSL można rozpoznać po frazie: “https://” znajdującej się przed adresem oraz ikonie zielonej kłódki w miejscu adresu – mówi Arkadiusz Dymek, Członek Zarządu S-NET.
- Aktualizacje WordPressa, wtyczek i innych elementów. To proces stały, agencja zajmuje się tym zadaniem na etapie tworzenia strony, a później powinniśmy aktualizować WordPressa samodzielnie lub delegować do tego odpowiednią osobę. Brak tych działań spowoduje narażenie strony na ataki hakerów i utratę danych.
- Spójne komunikaty w całym serwisie. Użytkownik “skanuje” treści na stronie internetowej, tzn. nie czyta ich dokładnie. Dlatego ważne, aby poszczególne sekcje strony miały spójny charakter, czyli były napisane tak, aby użytkownik mógł od razu się w nich zorientować. Strona wizualna i jednolitość komunikacji jest równie ważna (np. jeśli na stronie dominują dwa kolory, nie wprowadzajmy trzeciego, aby nie rozpraszać uwagi).
- Treść dostosowana do grupy docelowej. Trzeba najpierw zorientować się, kim dokładnie jest grupa docelowa: wiek, miejsce zamieszkania oraz cechy psychograficzne. W oparciu o te dane trzeba dostosować język komunikacji i trzymać się tej zasady, ponieważ tylko wtedy strona będzie przynosiła pożądane efekty.
- Przejrzyste i proste do wypełnienia formularze. Formularze to ta sekcja na stronie, która przekłada się na konwersje – na przykład zapisy na zakupy, zbieranie leadów (danych osobowych). Warto zatem zadbać o czytelny, prosty i krótki formularz. Według badań Quicksprout skrócenie pól formularzy z 11 do 4 daje poprawę w konwersji aż o 120%.
- Korzystanie z serwisu daje czytelnikowi jasne odpowiedzi, rozwiewa obawy. Użytkownik w momencie wejścia na stronę w ciągu kilkunastu sekund podejmuje decyzję, czy na niej zostaje. Jeśli zaspokoi swoją ciekawość dotyczącą danej usługi, poczuje się bezpiecznie, wtedy będzie wracał. Na ten punkt mają wpływ wszystkie opisane wcześniej elementy oraz fakty dotyczące bezpieczeństwa użytkownika (np. zaufanie, że jego dane osobowe są chronione, możliwość powrotu do poprzedniego kroku w e-sklepie, zaufanie do Twojego hostingu i certyfikatu bezpieczeństwa).
- Przewidywana ścieżka poruszania się użytkownika jest dopracowana. Warto prześledzić wcześniej sposób poruszania się użytkownika po stronie i wychwycić trudności, jakie może napotkać. Jeśli na przykład Twoim celem jest zapisanie się użytkownika na szkolenie, sprawdź, ile czasu to zajmuje i jakie zasoby odbiorcy pochłania. Zwróć też uwagę na komunikaty na stronie: czy są pozytywne, czy raczej mówią o problemach? Najlepiej zbadać, jaki typ komunikatów działa na Twoich odbiorców.
Wspomniane wskazówki to praktyczny przewodnik przy zamawianiu stron internetowych. Kluczem do sukcesu jest testowanie i wyciąganie wniosków.
Komentarze