Według danych z raportu Digital Yearbook (We Are Social) z 2016 roku, w Polsce mamy blisko 59 milionów użytkowników telefonii komórkowej, w tym 10 milionów aktywnych użytkowników smartfonów. Ta liczba stale rośnie, ponieważ telefon służy nam do wielu różnych celów, a przy tym jest wygodny i poręczny.
Ruch mobilny coraz bardziej popularny w Polsce
Ponad 4 godziny dziennie na komputerach i 1,3 godziny dziennie na urządzeniach mobilnych – tyle czasu spędzamy w Internecie (źródło: raport Digital Yearbook). Wciąż najwięcej korzystamy z komputerów stacjonarnych i laptopów, jednak coraz częściej sięgamy po smartfon i tablet. Ruch mobilny zwiększa swój udział w globalnym ruchu internetowym.
Trendy na smartfonie: coraz więcej wideo
Kiedyś, przy kupnie telefonu, najważniejsze były rozmowy i pisanie SMS. W dobie smartfonów korzystamy z wielu różnych funkcji. Niektóre z nich:
- czytanie i śledzenie nowinek
- rozmawianie z innymi
- szukanie informacji
- granie w gry
- korzystanie z aplikacji
- robienie zdjęć
- oglądanie wideo
- robienie notatek, wykresów
- praca
Według najnowszych badań IRCenter z września 2017 roku, ¾ użytkowników nowych technologii ogląda wideo na smartfonie. Jeśli chodzi o płeć, częściej są to kobiety do 24. roku życia. Co najczęściej oglądają? Największą popularnością cieszą się wiadomości, programy muzyczne oraz kabarety.
Biznes na smartfonie
Zwiększa się liczba użytkowników korzystających z aplikacji mobilnych, dlatego rosną oczekiwania klientów dotyczące obecności biznesów w aplikacjach mobilnych – mówi Jakub Neumann, CTO w S-NET.
Właściciele firm muszą zadbać o responsywną stronę mobilną, profesjonalne profile w serwisach społecznościowych oraz dedykowane aplikacje w zależności od typu prowadzonej działalności.
Fakt, że znaczna część pracy powoli przenosi się do Internetu i coraz więcej firm zgadza się na współpracę zdalną, pozwala na pracę na urządzeniach mobilnych. Smartfon umożliwia ściśle spersonalizowaną komunikację o każdej porze dnia i nocy. Często zdarza się, że klient otrzymuje dane przesyłane nie tylko mailowo, ale również za pomocą portali społecznościowych. Co wtedy z bezpieczeństwem ruchu mobilnego?
Jak zwiększyć bezpieczeństwo danych w smartfonie?
Smartfon jest rodzajem minikomputera: posiada oprogramowanie oraz system aplikacji, które mogą zostać narażone na ataki szkodliwego kodu. Można jednak wiele zrobić, żeby zwiększyć bezpieczeństwo telefonu:
- Aktualizuj system operacyjny. Najlepsze zabezpieczenia mają systemy Apple i Microsoft.
- Ustaw hasło lub PIN do smartfona oraz silne hasła do poczty i serwisów społecznościowych. Zmieniaj je co jakiś czas.
- Uważaj na publiczne sieci wifi. Każdy może uzyskać dostęp do twoich danych, ponieważ są nieszyfrowane.
- Zrób backup danych.
- Nie przechowuj ważnych danych na pulpicie telefonu.
- Jeśli korzystasz z bezpłatnego wifi, pamiętaj o wylogowaniu ze stron.
- Gdy planujesz zainstalować daną aplikację, zrób to ze sprawdzonego źródła (np. Google Play, Amazon Store). Przed instalacją przeczytaj regulamin.
- Jeśli posiadasz Androida, zainstaluj antywirus.
- Jeśli chcesz wysłać komuś wrażliwe dane, użyj specjalnych szyfrowanych aplikacji, np. Signal.
- Nie korzystaj ze stron, co do których masz zastrzeżenia.
Komentarze